1. ראשי
  2. »
  3. בלוג
  4. »
  5. איך לשרוד אקנה בגיל ההתבגרות

איך לשרוד אקנה בגיל ההתבגרות

אחת התופעות האסתטיות המטרידות ביותר בתקופת גיל הנעורים היא האקנה. פצעונים נפוחים על הפנים הפוגעים בביטחון ובדימוי העצמי.
הסיבות להופעת אקנה בגיל ההתבגרות קשורות לעלייה בהורמוני המין (אנדרוגנים) המגבירה את הפרשת בלוטות השומן וחוסמת את הנקבוביות. החסימה גורמת לנקבוביות נגועות או דלקתיות ולהופעה של פצעונים מוגלתיים וכואבים.
בני נוער מתחילים לסבול מאקנה בין הגילאים 10-13, כאשר לרוב הסימנים מתחילים באזור האף ומתפשטים לכיוון המצח, הלחיים והסנטר אך גם אזור הגוף עשוי לסבול מפצעונים בכתפיים, צוואר, גב וזרועות עליונות. אקנה של גיל ההתבגרות יכולה להימשך גם בגילאי 17-20.
הופעת הפצעונים גורמת למבוכה עבור רבים, על אחת כמה וכמה בגיל ההתבגרות כשהמראה החיצוני משחק תפקיד חשוב ומשפיע על הדימוי העצמי במיוחד בדור האינסטגרם.

מלחץ ועד מזון מטוגן – גורמים המזרזים אקנה

בני נוער סובלים מדרגות שונות של אקנה בהתאם לסוג העור, השינויים ההורמונאליים והמצב הנפשי. גורמים מסוימים עלולים להחמיר מצבים של אקנה כמו למשל, תזונה לא מאוזנת המבוססת על חומרים משמרים, מזון עשיר בפחמימות, סוכרים, מזון מעובד, מטוגן ובמיוחד אכילת שוקולד.
לחץ אף הוא משפיע לרעה על אקנה כי הורמון הלחץ קורטיזול משפיע על התפתחות אקנה. שימוש לא נכון בתכשירי טיפוח למיניהם שאינם מותאמים לעור המודלק אף הם עשויים להחריף את המראה. כמו גם פציעה של הפצעון, גירוד או גירוי חיצוני. היגיינה כשלעצמה קריטית לעור וכל זיהום או קרצוף אגרסיבי מדי עלולים להחמיר את המצב. גם לגנטיקה יש השפעה על הופעת אקנה.

 

איך נפטרים מהפצעונים?

חשוב מאוד לטפל בפצעונים בהקדם האפשרי למניעת היווצרות צלקות אקנה המותירות חותם בעור. כדאי לנהל שגרת טיפוח המותאמת לסוג העור ומבוססת על רכיבים פעילים ייעודיים לעור עם אקנה. התחילו את שגרת הטיפוח עם סבון נוזלי לניקוי יומיומי שתפקידו להסיר עודפי שומן, לחטא ולמנוע יובש מוגבר. המשיכו עם מסיכה טיפולית המיועדת לעור שומני ומסייעת באיזון הפרשת השומן הטבעית, ניקוי וטיהור הנקבוביות – חשוב למרוח את המסכה תוך התמקדות באזורי ה-T המועדים לאקנה. כדאי להשתמש גם בקרם לחות לעור שמן המתאים במיוחד למי שסובל מהתפרצות של אקנה והוא גם מכיל מסנני קרינה נגד השמש שמחמירה אקנה. קיים גם ג'ל לייבוש פצעונים המתאים לטיפול ממוקד בפצע ומאיץ את תהליך השיקום וכן מגבונים לעור שמן הספוגים בחומצות אלפא ובטא הידרוקסיות להסרת תאים מתים ולכלוך ותמצית טבעית של אפרסק להרגעת העור.

כדאי לשמור על אורח חיים מאוזן ורגוע יותר – לעסוק בפעילויות ספורטיביות וכל פעילות מרגיעה אחרת, לשמור על תזונה נכונה המבוססת על חומרי גלם איכותיים נטולת חומרים מעובדים, משמרים וסוכרים למיניהם. חשוב להקפיד על היגיינה וניקוי עדין של הפנים ולטפל בכל פצעון כולל ייעוץ והכוונה מהקוסמטיקאית בעלת הידע הדרוש לטיפול בעור פנים דלקתי.