סוגי אקנה

איזה סוגי אקנה יש לכם?

לאקנה יש כמה דרגות לכן זיהוי נכון של סוג האקנה שלכם הוא הצעד הראשון בטיפול ומניעה. כדי להיות בטוחים איזה סוג אקנה יש לכם אנחנו ממליצים ללכת לאבחון מקצועי ראשון אצל קוסמטיקאית מומחית של GIGI

נקודות שחורות

קומודון פתוח

מה גורם לנקודות שחורות?

כפי שתיארנו  "מהו אקנה?", פצעון מתחיל מייצור עודף של שומן, מה שסותם את הנקבובית בתאי עור מתים הלוכדים בפנים את השומן ואת חיידקי P. acnes. אם אין דלקת (אדמומיות או נפיחות ברקמה שמתחת לפני השטח או על פני השטח), רופאי העור מכנים נקודה זו "קומדו", צורת הרבים היא "קומדונים". זהו אקנה שאינו דלקתי.

קומדו הוא זקיק שיער סתום או נקבובית סתומה. אם הנקבובית פתוחה ומלאה בשומן ובפסולת מתאי עור מתים, צבעה נהיה אפור או שחור, מכאן נגזר השם "נקודה שחורה". צבעה הכהה של נקודה שחורה לא נגרם על-ידי לכלוך שנלכד (לכן, לא ניתן לשטוף אותה), אלא מהצטברות של מלנין בנקבובית בעקבות חמצון (חשבו על תהליך שבו תפוח חתוך משחיר או מתכת ההופכת חלודה וכהה כשהיא נחשפת לחמצן). באופן אירוני, נקודה שחורה יכולה להיות גם צהובה, אם הפיגמנט לא מתחמצן.

קרא עוד
 נקודות שחורות הן אחד הסימנים הראשונים של גיל ההתבגרות, שנובעים מייצור עודף של שומן המתרחש עם עלייה ברמת ההורמונים האנדרוגניים. מאחר שנקודות שחורות נגרמות על-ידי לכידת שומן בנקבוביות. אגב גם אצל מבוגרים בעלי עור שמן יופיעו נקודות שחורות רבות בעיקר על האף.

נקודות שחורות בדרך כלל ממוקמות באזור ה-T של הפנים (המצח, האף והסנטר), אך הן יכולות להופיע גם על הגב, החזה, הזרועות והכתפיים, בכל מקום שבו קיימת צפיפות גבוהה של זקיקי שיער עם בלוטות החלב המחוברות אליהם.

שימוש בשמני פנים ובמוצרי איפור עמידים עלול לגרום להיווצרות מרובה יותר נקודות שחורות. מוצר שלא חוסם נקבוביות ולא יוצר קומדונים מכונה מוצר "נון קומדוגני", לכן חפשו את המונח הזה על התווית בכל רכישה של מוצר טיפוח חדש.

  

 
 

נקודות לבנות

קומודון סגור

נקודות לבנות הן צורה של אקנה שאינו דלקתי. בדומה לנקודות שחורות, הן לא מלוות באדמומיות או נפיחות. נקודה לבנה מתחילה כמו שמתחילים כל סוגי האקנה: ייצור עודף של שומן,  הגורם לכך שהנקבוביות נסתמות על-ידי תאי עור מתים דביקים והם לוכדים בפנים שומן וחיידקי P.acnes מאחר שאין בה דלקת, היא מכונה "קומדו" (צורת הרבים היא "קומדונים").
בנקודה לבנה הנקבובית מכוסה על-ידי שכבת עור דקה, שלוכדת את הפקק מתחת לפני השטח של הנקבובית. מאחר שהשומן שנמצא בנקבובית לא חשוף לחמצן, צבעו נותר לבן או צהבהב, הצבע הטבעי של חלב ותאי דם לבנים מתים (או מוגלה). זאת בשונה מנקודה שחורה, שהיא קומדו פתוח שהופך ל"שחור" כשהפיגמנט שמכיל השומן מתחמצן עקב חשיפה לחמצן שבאוויר. כמו נקודות שחורות, נקודות לבנות בדרך כלל מופיעות על הפנים, אך הן יכולות להופיע גם על הגב.

קרא עוד

תכשירים קוסמטיים מסוימים, כולל תכשירי לחות, איפור ומסנני קרינה סמיכים, ואפילו טיפולי יופי כמו שעווה, עלולים לסתום נקבוביות. שוב, חפשו מוצרים  המסומנים כ-"נון קומדוגניים", משמעות הדבר היא שהמרכיבים הפעילים לא יגרמו לסתימת הנקבוביות. המלצה שלנו – אף פעם אל תלחצו על נקודה לבנה. לחיצת על הקומדונים מפרקת באופן פנימי את הצטברות החיידקים, וגורמת לזיהום המוביל לפצעון דלקתי. 

אקנה דלקתי

אקנה דלקתי

מהו אקנה דלקתי / אקנה ציסטי – וכיצד הוא נגרם?

כשהנקבובית נסתמת והמערכת החיסונית של הגוף מגיבה על-ידי ייצור תאי דם לבנים הנלחמים בזיהום, סביבת המקום נהיית אדומה ונפוחה, זה מה שנקרא דלקת. אקנה מסוג זה מכונה אקנה דלקתי.

אקנה דלקתי הוא תוצאה של קריעת דופן של זקיק השיער או הנקבובית, מה שגורם לדליפת חיידקים ושומן לעור הסמוך. ככל שהאירועים הללו מתרחשים קרוב יותר לשכבת העור העליונה, כך הפצעון יהיה קטן יותר ופחות משמעותי. אם הקרע מתרחש עמוק בתוך הנקבובית, ייתכן שתתפתח ציסטה – בליטה גדולה ומוצקה בשכבות עמוקות של העור. לעתים קרובות אקנה דלקתי הוא פועם וכואב, שכן זרימת הדם לאזור גוברת כדי להוביל תאי דם לבנים שנועדו להכיל את הזיהום ולהילחם בו.

 

סוגים של אקנה דלקתי

מה זה ציסטה

יש סוגים שונים של אקנה דלקתי, בהתאם לגודל ולמידת האדמומיות, הכאב והפוטנציאל להיווצרות צלקות:

פצעונים דלקתיים

בליטות בצורת כיפה בצבע ורוד או אדום, בגודל שיכול להשתנות מגודל של ראש סיכה עד כסנטימטר. לא מופיע בהם נוזל הנראה לעין והם לא מכילים מוגלה. בדרך כלל הם לא כואבים, אלא אם כן מגרדים או מפוצצים אותם. כמו כל סוגי האקנה, פצעונים הם תוצאה של לכידה מוגברת של שומן וחיידקים בתוך נקבובית שנחסמה על-ידי תאי עור מתים. מערכת החיסון של הגוף נלחמת בזיהום באמצעות תאי דם לבנים, לכן קיימת בפצעונים דלקת קלה.

קרא עוד
 

מורסות

מורסות נוצרות כאשר פקק עמוק בתוך נקבובית לוכד שומן וחיידקים, מה שמושך את תאי הדם הלבנים שנועדו להילחם בזיהום ונוצרת מוגלה. מוגלה היא פשוט אוסף של תאי דם לבנים מתים. מאפיין המורסה הוא מרכז מלא מוגלה בצבע צהוב או לבן ובסיס אדום. ככל שהדלקת משמעותית יותר, כך המורסה תהיה אדומה וגדולה יותר.

אקנה עם קשריות וציסטות

אקנה עם קשריות וציסטות מאופיין בבליטות גדולות, עמוקות וכואבות. בהתחלה הן מלאות בדם, ובהמשך במוגלה. הן יכולות להופיע מתחת לפני העור במשך שבועות או אפילו חודשים, ובסופו של דבר הן יכולות להתקשות. הן גם עלולות לגרום לצלקות עמוקות בטיפול לא נכון.

קשריות גדולות יותר ממורסות ופצעונים ונוצרות בשכבות עמוקות יותר של העור. הן מרגישות מוצקות וכואבות למגע. הן מתפתחות כאשר שומן וחיידקים חודרים עמוק אל תוך נקבובית ומזהמים זקיקים סמוכים. קשריות יכולות להתקשות ולהפוך לציסטות עמוקות, ולהותיר צלקות עמוקות, במספר רבדים.

אקנה עם קשריות וציסטות הוא צורת האקנה החמורה ביותר. ציסטות הן בליטות עמוקות, גדולות, כואבות ומלאות מוגלה – בגודל של  2.5 ס"מ ויותר. אקנה עם ציסטות הוא לעתים קרובות מאפיין גנטי, והוא עלול לגרום לצלקות קבועות ולחטטים עמוקים ללא ריפוי.  אקנה מסוג זה נפוץ ביותר אצל נערים מתבגרים וגברים צעירים. טיפול באקנה עם קשריות או אקנה עם ציסטות, או כל צורה של אקנה שמותיר צלקות, דורש התערבות מיידית של רופא עור, וביקורים קבועים אצל קוסמטיקאית עד להבראת העור כדי למנוע פגיעה בלתי הפיכה בשכבת העור העליונה.