אקנה וסוג עור

סוג העור שלכם מכתיב לעיתים קרובות גם את סוג האקנה שלכם. סוג העור גם משתנה בתקופות שונות של החיים. אבחון מקצועי שיגדיר את המצב הנוכחי של עור הפנים יעניק לכם את היכולת להתאים את מוצרי הטיפוח למצבו האמיתי של העור

עור שמן

סוגי עור ואקנה, כל המידע כאן

המאפיינים של העור הסובל מעודף ייצור של בלוטות השומן הם ברק שומני, הנקבוביות נראות גדולות יותר וייתכן שמופיעות על העור נקודות שחורות ולבנות. חוסר האיזון אופייני  בשנות העשרה, כאשר רמות ההורמונים עולות ומגבירות את ייצור השומן.

דרגת שומניות העור נתונה לשינויים. חיים באקלים חם ולח, פעילות גופנית ולחץ מעודדים ייצור של שומן. גם נטילת תרופות המשפיעות על ההורמונים בגוף, כמו גלולות למניעת הריון או אנדרוגנים, הופכת את העור לשומני יותר. שטיפת פנים יותר מ-2-3 פעמים ביום או ניקוי העור עם מי פנים חזקים או עם אלכוהול לחיטוי עלולים להגדיל באופן זמני את ייצור השומן, בגלל שתוחושת היובש גורמת לבלוטות השומן לפצות על היובש במידה מוגזמת ולייצר יותר שומן.
אצל נשים מידת השומניות יכולה להשתנות במהלך המחזור החודשי. עם השנים יצור השומן מואט ובצורה ניכרת לפני ובמהלך גיל המעבר, ככל שייצור האסטרוגן יורד. עור יבש יכול לסבול מאקנה ולעומת זאת יתכן  מצב של עור שמן ללא נטייה לאקנה. כשהנקבוביות לא נסתמות (סתימתן הוא השלב הראשון בתהליך של היווצרות אקנה), השומן זורם באופן חופשי מהחלק הפנימי של הזקיק לפני העור ומסכך את העור, מה שיוצר עור שומני, אבל נקי.
לא ניתן להפסיק את  ייצור שומן בעור אבל אפשר לאזן אותו.

עור מעורב

סוגי אקנה

לרוב האנשים יש עור מעורב. אצל כולם הצפיפות הגדולה ביותר של בלוטות שומן היא באזור ה-T של הפנים – האף, הסנטר והמצח, לכן לרוב יופיע יובש באזורים הפריפריים של הפנים לצד ברק שומני במרכז הפנים. מידת השומניות/היובש הכללית של עורכם תלויה בגנים ומווסתת על-ידי ההורמונים, שהם גם שני הגורמים העיקריים לאקנה.

עור יבש

אם העור שלכם מרגיש מתוח אחרי ניקוי ואתם מבחינים באזורים יבשים, קילוף וקמטים, הרי שיש לכם עור יבש. אצל אנשים עם גוון עור כהה יותר העור יכול להיראות אפרפר או עמום עקב הצטברות של תאי עור מתים. עור יבש בהחלט יכול לסבול מאקנה. זה נכון במיוחד בגיל המעבר כאשר מתפתח אקנה מבוגרים והגורם המכריע הוא האם הנקבוביות נסתמות בקלות.

קילוף עור עדין עוזר למנוע הצטברות של תאי עור מתים שחוסמים נקבוביות. היזהרו לא להגזים עם פילינג ושטיפה בסבון אגרסיבי שעלולים להחמיר את היובש.  הסרת כל שכבת השומן תגרום לעור להלחם בתחושת היובש על ידי ייצור כמות שומן גדולה יותר, אבל נוכחותם של תאי עור יבשים ומתים תמנע מהשומן הזה לסכך את פני העור. אלה תנאים מושלמים להיווצרות אקנה.

עור רגיש ורוזיציאה

רוזיצאה

עור רגיש

 סימן ההיכר של "עור רגיש" היא תגובה פיזית נראית לעין  – אדמומיות, גירוד, עקצוצים, צריבה או תחושת חום לאחר שימוש במוצרים מסוימים. לצד התחושות הללו, רגישות בעור יכולה להיות מלווה באזורים מחוספסים ויבשים באזור הפנים או הצוואר.

רבים מאמינים שיש להם עור רגיש, אך בפועל רוב האנשים אינם בעלי עור רגיש. ניתן לבדוק את רגישות העור על-ידי מריחת כמות קטנה של מוצר בצד הצוואר פעמיים ביום, במשך מספר ימים. אם אין תגובה משמעותית כמו אדמומיות או גירוד, ניתן לאט-לאט להתחיל להשתמש במוצרים חדשים, פעם ביום או פעם ביומיים  – בשבוע-שבועיים הראשונים, ובהמשך ניתן להגביר את השימוש בהתאם לסבילות העור.

קרא עוד

יש שתי סיבות לעור רגיש: גורמים סביבתיים  ונטיה גנטית. שימוש במספר רב מדי של מוצרים על בסיס יומיומי, או שימוש מופרז במוצרים, עלול לפגוע במחסום המונע בריחת לחות ולהוביל לגירוי. לאנשים עם מחלות כמו אקזמה ורוזציאה יש נטייה גנטית לרגישות בעור.

רוזיציאה 

מחלת עור דלקתית כרונית שמתפתחת בפנים ולפעמים בצוואר או בחזה. היא מתאפיינת באדמומיות או הסמקה של העור. לעתים קרובות רוזציאה מתפתחת בשנות ה-30. נשים נוטות לפתח רוזציאה לעתים קרובות יותר מגברים. בעלי עור בהיר סובלים מרוזציאה לעתים קרובות יותר מבעלי עור כהה. לא ברור מה בדיוק גורם לרוזציאה, אבל לגנים יש תפקיד משמעותי בנטייה לרוזציאה.

רוזציאה היא ליקוי בתפקוד כלי הדם, כלומר, כלי הדם הקטנטנים בפנים מגיבים בצורה מוגזמת, עם הסמקה ואדמומיות, למגוון רחב של גורמים, בהם חשיפה לשמש, מתח אלכוהול ואוכל חריף. לעתים קרובות רוזציאה נראית כמו פריחה, כאשר ניתן לראות על הפנים נימי דם אדומים דמויי קורי עכביש. במקרים נדירים העור נהיה עבה יותר. האף יכול להיראות גדול ומנופח. רוזציאה היא לא אקנה. ואין לה את המאפיינים הקלאסיים של אקנה כדוגמת נקבוביות סתומות וקומדונים.  בניגוד לאקנה, רוזציאה לא נגרמת על-ידי ייצור יתר של שומן או סתימת נקבוביות. אבל לעתים קרובות ניתן לראות בה בליטות אדומות דמויות אקנה על הלחיים והאף, לצד המראה הסמוק.

במקרים מסוימים הסומק/האדמומיות של רוזציאה והפצעונים והמורסות של אקנה יכולים להתקיים במקביל.

רוזציאה דורשת טיפול אצל רופא עור, מאחר שכיום לא זמינות תרופות הנמכרות ללא מרשם לטיפול ברוזציאה. מחקרים שונים הראו כי לייזרים לטיפול בכלי דם משפרים את מצב האדמומיות בפנים. רוב האנשים עם רוזציאה יכולים להפחית את התסמינים על-ידי הימנעות מטריגרים כמו חשיפה לשמש, מאכלים חריפים ואלכוהול, בפרט יין אדום. אבל הטריגרים גם משתנים מאדם לאדם, כך שמי שסובל מרוזציאה יכול ללמוד להתמודד עם הבעיה הזו רק באמצעות ניסוי וטעייה.

בדומה לאקנה, גם אצל הסובלים מרוזציאה קיימות השלכות רגשיות, כולל מבוכה ותסכול. לעתים קרובות אבחון וטיפול אצל רופא עור עוזרים לשלוט בבעיה ומביאים הקלה למי שסובל ממנה.