אקנה ועור יבש ומגורה

מי שסובל מאקנה יכול לסבול במקביל גם מעור יבש ומגורה. כשרוב האנשים חושבים על אקנה, לעתים קרובות התמונה שעולה בדמיונם היא של עור שמן, מכוסה בברק שומני בכל שעות היום ופנים מלאות פצעונים. בפועל, לאנשים רבים שסובלים מאקנה יש עור יבש, בעיקר בגלל העובדה שכל התרופות נגד אקנה המיועדות לשימוש חיצוני עלולות לייבש את העור. הנסיון לטיפול בהתפרצויות האקנה משולב עם טיפול בעור היבש במקביל אולי נראים כסותרים, אבל זו משימה אפשרית אם משתמשים במוצרים הנכונים.

לחות – מחסום הגנה חיוני לעור

שני מקורות הלחות של העור הם שמנים טבעיים (ליפידים) וגורמי לחות טבעיים (כמו חומצה היאלורונית). גורמים אלו יוצרים ביחד מחסום המגן על העור, לוכד את הלחות ומונע התאיידות של מים. כאשר האיזון שלהם מופר, העור נהיה יבש וסדוק; תהליך בריחת הלחות נמשך ומתאפשרת חדירה של חומרים מגרים לעור, מה שגורם בסופו של דבר ליובש, גירוי ואדמומיות. במקרים חמורים עור יבש יכול להיות מלווה באקזמה, תופעה נפוצה שמתפתחת בעיקר בעור הפנים, הידיים והגפיים, כאשר תפקיד המחסום נפגע והעור מזדהם בקלות. כשמתפתחת אקזמה, נוצר מעגל קסמים שבו מרגישים תחושת גירוי וגירוד המובילים לשפשוף של העור והתגרדות בלתי נשלטת, מה שפוגע קשות בתפקיד המחסום של העור וחושף אותו לזיהומים.

טיפול קוסמטי באקנה
טיפול בעור יבש עם מוצרי אקנון, acnon, מבית GIGI

הגורמים ליובש מוגבר בעור

הגורמים הפנימיים לעור יבש הם גנים והורמונים. אלה הם גם הגורמים לאקנה. הגנים קובעים את כמות השומן שהעור שלכם מייצר באופן טבעי. כמות השומן שמיוצר בעור יכולה להיות גדולה או קטנה. בסופו של דבר, אתם יכולים להיות בעלי עור שמן בלי אקנה או בעלי עור יבש עם פצעונים רבים. ככל שמתבגרים, רמת השומניות של העור פוחתת עקב ירידה ברמות ההורמונים, בפרט האסטרוגן. זה מסביר מדוע נשים בגיל המעבר מדווחות על עור יבש יותר.

סביבה היא אחד הגורמים החיצוניים לעור יבש. אקלים קר ויבש עם רוחות חזקות או מערכות לחימום האוויר עלולים לייבש את העור. הפתרון הוא לא לשתות יותר מים, אלא להשתמש במכשיר אדים. לא ניתן ללחח את העור מבפנים, אבל העלאת תכולת המים בסביבתכם עוזרת לעור שלכם לשמור על לחות.

סבונים חזקים ומי פנים לכיווץ נקבוביות המבוססים על אלכוהול עלולים לגרום ליובש מוגבר בעור. גם תרופות במתן פומי, כמו איזו-טרטינואין, או מחלות מסוימות, כמו מחלות של בלוטת התריס, מזוהות עם סימפטומים של עור יבש.

תרופות לשימוש חיצוני משפיעות גם הן על מאזן הלחות של העור. רוב התרופות נגד אקנה, הן במרשם והן ללא מרשם, נוטות לייבש את העור. אם התרופות עדינות, העור שלכם יסתגל אליהן בהדרגה תוך מספר שבועות ללא תחושה קיצונית של יובש בעור.  למרבה הצער, לפעמים יובש וגירוי גורמים לאנשים להפסיק להשתמש בתרופות.

טיפול משולב באקנה ובעור יבש

אנשים רבים, בפרט בעלי עור יבש ורגיש, חוששים שמריחת לחות יומית תחמיר את התפרצויות. אבל טיפול באקנה ובעור יבש במקביל חיוני להבראת העור לכן כדאי לאמץ מוצרים חדשים ושיטות מודרניות בשגרת הטיפוח היומית.

אז כיצד בעלי נטייה לאקנה יכולים לטפל בעור יבש? וכיצד לטפל באקנה אם יש לכם עור יבש? ראשית, נסו להפחית את תדירות השימוש בתרופות נגד אקנה לשימוש חיצוני מפעמיים ביום לפעם אחת ביום, ולמשך מספר שבועות. לאחר מכן העלו את התדירות לפעמיים ביום, בהתאם לסבילות העור שלכם. גם שימוש בתרופות שפותחו במיוחד כדי לצמצם את התופעה של יובש יחולל שינוי משמעותי. מעטים יודעים שמוצרים שמכילים את אותם המרכיבים הפעילים יכולים להיות שונים מאוד הן מבחינת יעילותם והן מבחינת השפעתם על מראה העור.

קרם לחות קל לטיפול באקנה, של אקנון, acnon, מבית GIGI