1. ראשי
  2. »
  3. אקנה
  4. »
  5. התפרצות אקנה בזמן הצבא ודרכים לטפל

התפרצות אקנה בזמן הצבא ודרכים לטפל

פצעי בגרות (המכונים גם "חצ'קונים", או בשמם הרשמי יותר – "אקנה") מופיעים לרוב בקרב בני נוער הנמצאים בגיל ההתבגרות, בראש ובראשונה מפני שמדובר בתופעה הנגרמת לרוב כתוצאה מתהליכים ושינויים הורמונאליים המתרחשים בגוף במהלך גילאי ההתבגרות. כך, כבר בחטיבת הביניים ובתיכון מופיע אקנה בקרב רבים ורבות, אך במקרים רבים התופעה "מתעכבת" ומופיעה רק במהלך השירות הצבאי.

מה עשוי לגרום להופעתו של אקנה דווקא בגיל בו כבר נמצאים במהלך השירות הצבאי וכיצד ניתן ומומלץ להתמודד?

מאפיינים פיזיולוגיים שונים, תנאים סביבתיים ועוד – אקנה בגיל הצבא

כמובן שאין סיבה אחת, ברורה ומוחלטת להופעת האקנה דווקא במהלך השירות הצבאי, במקום קודם לכן, בקרב לא מעט חיילים וחיילות. סיבה אפשרית אחת היא פשוט הנתונים הטבעיים של כל אחת ואחד מאיתנו, הנבדלים אחד מן השני וייחודיים אך ורק לנו. בקרב רבים השינויים ההורמונאליים המדוברים הגורמים להופעתם של פצעי בגרות מתרחשים ב"עיכוב" מסוים ביחס לנורמה, והופכים דומיננטיים רק לאחר גיל 18. במקרים אלו, התהליך הטבעי של הגוף פשוט מביא להופעה מאוחרת יחסית של חצ'קונים, מה שגורם להופעתם במהלך שנות השירות הצבאי. בנוסף לגורמים פיזיולוגיים אישיים וייחודיים, גם גורמים סביבתיים רבים ושונים משפיעים כמובן על הופעת האקנה, והגיוס לצבא שם אותנו בתנאים סביבתיים שונים לחלוטין מאלו להם היינו נתונים עד כה – פעמים רבות קשה הרבה יותר לשמור על היגיינת העור, וספציפית עור הפנים, באופן מוקפד, רציף ויומיומי,במהלך השירות הצבאי. הרבה פעמים אין זמן, אין תנאים המאפשרים לשמור על עור נקי כל הזמן וכו', ולכך כאמור השפעה ישירה על החמרתה של רמת הדלקתיות והחמרתו של האקנה באופן כללי. בנוסף, גם התזונה משתנה פעמים רבות במהלך השירות הצבאי, וחיילים וחיילות פעמים רבות מוצאים עצמם צורכים מזון שמן ושמנוני מטבעו, פחמימות ריקות רבות ושאר מרכיבים אשר אינם מיטיבים עם האקנה, בלשון המעטה. גם למתח הנפשי נודע תפקיד מרכזי בהופעתו והימשכותו של האקנה, ועבור רבות ורבים תקופת השירות הצבאי מלווה בלא מעט סטרס ומתח מסוג זה. כך, במקרים רבים גם כאשר מדובר באקנה קל יחסית, הוא עלול להישאר לאורך זמן רב ואף להחמיר כתוצאה מהסטרס והמתחים הנפשיים הנלווים פעמים רבות לשירות הצבאי. ייתכן כמובן כי קיימים גורמים שונים נוספים התורמים להופעתו של אקנה דווקא בצבא, או להחמרתו של מצב קיים. אך הגורמים שציינו לעיל וודאי מהווים גורמים מרכזיים ועיקריים בקרב מרבית הסובלים ממחלה זו במהלך שירותם הצבאי.

טיפול באקנה במהלך השירות הצבאי, מה ניתן לעשות על מנת לשפר בצורה ניכרת את מצב העור, גם בתנאים שפחות מאפשרים הקפדה על ניקיון העור?

לאחר שהבנו בצורה מעט מפורטת יותר מהם גורמים אפשריים המביאים להתפתחותו ו/או החמרתו של אקנה דווקא בצבא, נפנה לשאלה הפרקטית והחשובה יותר – מה עושים בנדון? כיצד מתמודדים עם אקנה, כאשר אנחנו נמצאים במהלכו של שירות צבאי תובעני, ואיננו יכולים לנהל את החיים והיומיום שלנו כרצוננו (למשל – איננו יכולים לבחור בקפידה בדיוק את סוגי המזון שנכניס לגופנו…)?

החדשות הטובות הן כי קיימים כיום סוגים שונים ויעילים ביותר של טיפול באקנה, כך שגם חיילים וחיילות יכולים לבטח למצוא את סוג הטיפול המתאים עבורם. בתור התחלה, יש להקפיד לשמור על היגיינת העור ככל הניתן תחת הנסיבות. עבור חיילים וחיילות מומלץ להשתמש במגבונים מיוחדים שפיתחנו עבור ניקיון מהיר של עור הפנים, הם מגיעים באריזה חד פעמית, ספוגים בקומפלקס של חומצות פעילות, ובפעולה מהירה וקלה מסייעים בהסרת תאים מתים, הצטברויות שומן, לכלוך וערפיח, ומותירים את העור נינוח וללא תחושה שומנית. מתאים לעור בעייתי, שמן או מעורב, ואידאלי לחיילים ולחיילות שנמצאים בשטח, גם אם אינם סובלים מאקנה חמור.

קיימים מוצרים ייחודיים המאפשרים להסתיר את האקנה, עבור חיילות להן זה מפריע במיוחד. דוגמה טובה לכך היא מייק אפ מאט מיוחד, המיועד ספציפית להסתרה וטשטוש של פצעי בגרות ואדמומיות נלווית בעור. במקרים חמורים במיוחד רצוי לפנות לקבלת יעוץ מקצועי, הן מרופא עור והן מקוסמטיקאיות מורשות. אלו יוכלו להתאים עבורכם את תכשירי הטיפוח המקצועיים המתאימים ביותר לנסיבות ולעור הפנים שלכם, מה שיביא לסיכויים הטובים ביותר להקלה במצב.